Allt du behöver veta om hur du preppar upp med mat med lång hållbarhet

Om en kris inträffar har varje hushåll att ansvar att kunna klara sig själv i ett antal dygn. 

MSB:s riktlinje är att ett hushåll bör kunna klara sig minst en vecka, utan att behöva fylla på proviant.

I den här artikeln listar vi bra “prepper-mat” med lång hållbarhet.

Varför behöver man prepper-mat?

Katastrofer eller särskilda händelser inträffar när man minst anar det. Strömmen kan försvinna något dygn, eller så slås viktiga samhällsfunktioner ut som gör det omöjligt att handla.

Om det skulle ske behöver du och din familj ha mat i magen. Den ska vara näringsrik och ha lång hållbarhet. 

Dryck

En normalbyggd frisk människa kan klara sig utan mat i veckor om det skulle behövas. Utan vatten klarar man sig däremot bara ett fåtal dagar och redan efter ett dygn är kroppen ordentligt påfrestad. 

Om vattnet slutar rinna i kranen behöver man alltså se till att man får tag på vatten på annat vis. 

I Sverige har vi många sjöar och ett väder som ofta tillåter oss att samla in regnvatten eller smälta snö. Men med det sagt behöver vattnet ofta renas för att undvika att man får i sig eventuella parasiter. 

Därför bör du se till att du dels har vatten lagrat hemma för att klara dig ett antal dagar, dels se till att du ha kärl för att kunna samla nytt vatten om dina lager tar slut. Dessutom behöver du ha möjlighet att rena vattnet du samlat. 

Utöver vatten är det en god idé att ha andra typer av drycker hemma, med lite längre hållbarhet. 

Inköpslista för dryck:

Vatten

  • Plastdunkar att förvara vatten i hemma (räkna med 2 liter dricksvatten per person och dygn)
  • Vattenreningstabletter eller filter
  • Kokkärl att koka vatten i

Andra drycker som kan vara bra att ha 

  • Vällingpulver om du har barn
  • Blåbär- och nyponsoppa 
  • Saft och juicer att späda ut vatten med

Mat och huvudmål

Konserver

När man tänker på nödproviant inför en möjlig kris föreställer åtminstone jag mig framförallt konserver.

Konserver är givetvis en bra grund när det kommer till maten. Variationen är stor och konservmat behöver inte tillagas. Om du inte har en öppen spis, gasolkök eller någon annan möjlighet till att kunna värma mat är konserver utmärkt. De har även oftast flera års hållbarhet.

Men konserver är är inte det enda alternativet.

Frystorkad mat – som vanligtvis används vid långvandringar – är ett utmärkt komplement till konservdieten. Frystorkad mat är ofta välsmakande, har höga näringsvärde och hållbarheten sträcker sig över flera år.  De kräver dock att du har tillgång till värmekälla, då de tillaggas med hjälp av varmvatten. 

En annan typ av mat som du bör ha hemma inför krisen är torrvaror av olika slag. Pasta, havregryn och ris är exempel på torrvaror som står sig länge och som utgör en bra bas i de flesta måltider. 

Det finns även diverse måltidsersättningar som kan vara bra att ha hemma vid nödfall. Vanligtvis behöver de bara blandas ut med vatten. 

Inköpslista för mat

Konserver

  • Bönor, kikärtor och majs
  • Krossade tomater
  • Champinjoner, morötter och sparris
  • Soppor
  • Färdigrätter (köttbullar i sås, fiskbullar, tonfisk)
  • Frukt (annanas, päron, persikor)

Frystorkad mat

Det finns en uppsjö av god, näringsrik frystorkad mat. Vi har listat våra favoriter här: 

  • Bästa frystorkade maten
  • Bästa vegetariska frystorkade maten

Torrvaror

  • Salt och peppar
  • Pasta, ris och bulgur
  • Havregryn

Måltidsersättningar

  • Proteinpulver
  • Shakes
  • Blåband och liknande färdigrätter

Mellanmål och efterrätter

Sötsaker eller snacks kan vara en stor tröst under en kris. Inte minst för yngre familjemedlemmar som oroar sig och längtar till allt är som vanligt. 

Många behöver även fylla på med extra energi mellan huvudmålen. 

Därför kan det vara klokt att ha ett förråd med energirika mellamål som bars, torkad frukt och nötter

Godis och snacks av olika slag har dessutom ofta lång hållbarhet, vilket är värt att komma ihåg. De kan vara en värdefull typ av preppermat att ha hemma och att få ta fram i extra jobbiga stunder.

Inköpslista för mellanmål och efterrätter:

  • Proteinbars, energibars, müslibars, rawbars
  • Torkat kött, rökt kött, torkad fisk, torkad frukt, torkade bär, nötter
  • Konserverade persikor, päron, ananas, mandariner
  • Choklad, godis, chips, kex, kakor